Bobilferie er ikke en miljøversting!

De siste årene har det vært en stor økning i salget av bobiler i Norge. Majoriteten av bobileierne er godt voksne, og de fleste ferie- og fritidsreisene foregår i Norge.

På oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har Østfoldforskning laget et klimaregnskap der bobilen sammenlignes med andre transport-, fritids- og ferieformer. Målet var å finne ut hvor store klimagassutslipp aktivitetene i en bobil medfører sammenlignet med andre former for ferie- og fritidsutfoldelser. I undersøkelsen er det sett på utslipp knyttet til å tilbringe én uke med følgende ferieformer:

En ferie består av transport, overnatting, mat, og aktiviteter. Bobiler oppfyller flere av disse funksjonene og i undersøkelsen blir bobiler sammenlignet mot andre transportmidler, andre overnattingssteder, og andre ferieformer. Det er imidlertid som ferieform bobiler hovedsakelig blir brukt.

Studien viser at hjemmeferie, ikke uventet, er et av de mest klimavennlige alternativene. Spørsmålet er om det er det mest reelle alternativet for noen som kunne valgt å feriere i bobil. Det er trolig at disse i stedet for å velge bobil ville valgt en sydenferie, storbyferie eller cruiseferie. En vanlig bobilferie gir halvparten så store klimagassutslipp som en sydenferie og mange ganger mindre enn en cruiseferie. Siden dette er typiske alternativer for en som velger bobilferie, er sjansen stor for at man unngår klimagassutslipp ved å ikke tvinge folk over fra bobil til andre ferieformer.

 

Konklusjon:

Sammenlignet med en del mulige ferieformer, som hjemmeferie og fottur på fjellet, er klimagassutslippene knyttet til bobilferier relativt høyt. Men utslippene fra bobilferie er langt lavere enn ferieformer det er sannsynlig at potensielle bobileiere vil benytte seg av, som storbyferie, sydenferie eller ferietur med campingvogn. Budskapet til politikere, så vel som til bobilforhandlere og -eiere, er at bobilferie er bedre for klimaet enn en del sammenlignbare ferier. Å sette opp engangsavgiften for bobiler er ikke en effektiv måte å redusere norske klimagassutslipp på. Samtidig bør bobiler legges om til alternative teknologier, som biodrivstoff eller elektrisitet. Både norske politikere og bobilforhandlere bør øve press for å få til denne endringen.

Som ferie- og fritidskonsept er bobilen mer skånsom mot miljøet enn f. eks. cruiseferie, storbyferie og motorbåtferie langs Norskekysten. (Illustrasjon Østfoldforskning)

Funn fra undersøkelsen:

  • En bobilferie har litt større klimagassutslipp enn en tur til hytte ved sjøen. Mesteparten av utslippet er knyttet til kjøring med bobilen.
  • Å kjøre rundt med campingvogn på ferie gir større klimagassutslipp enn å kjøre bobil.
  • Til sammen gir én uke med bobilferie et utslipp på rett i underkant av 300 kg CO2 per person. Det er mye mindre enn det en typisk storbyferie gir.
  • For en storbyferie er transporten det aller viktigste, på grunn av flyreisen, men det er også betydelige klimagassutslipp knyttet til overnatting. Det skyldes at hoteller i storbyer ofte har høy energibruk per overnattingsdøgn, og at energikilden
    i de respektive landene har høye klimagassutslipp.
  • En båtferie langs norskekysten bidrar til enda litt større klimagassutslipp enn en storbyferie. Det er avhengig av hvor mye man kjører båten, men her er brukt rimelige antakelser om kjørelengde, om enn med en båt av en viss størrelse.
  • Den ferieformen som bidrar til suverent mest klimagassutslipp, er cruiseferie. Det gir ni ganger så store utslipp som nestemann på lista: charterferie til Syden.
  • For å komme fram til disse tallene er det for hver av ferieformene laget detaljerte beskrivelser av transport, overnatting, kosthold og aktiviteter. Resultatene er gitt i figuren ovenfor. 

 

Kilde: Norges Caravanbransjeforbund og Østfoldforskning.

Dette innlegget ble publisert i . Bookmark denne siden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *